2019. március 5., kedd

Életmű vs. halál

A nehéz helyzetek, az embertelen körülmények néha emberfeletti dolgokat tudnak kihozni egyes személyekből. Tapasztalataim szerint hasonló a helyzet a növénytermesztésben is, hiszen sokkal jobb íze van annak a paradicsomnak, amelyik egyedül, támogatás nélkül harcol meg az ellenséges környezeti viszonyokkal. Természetesen nem minden paradicsom éli túl a harcot, de amelyik túléli, annak az íze fennséges.
Az emberek közül sem mindenki éli túl az élet harcát. Van, aki ténylegesen meghal és van, aki bár fizikailag él, belül halott.
Tegnap jött a hír, hogy öngyilkos lett a Prodigy énekese. Nem nagyon ismertem a fickót, mert én soha nem hallgattam ilyen "zenét". A hír hallatán persze megnéztem pár youtube videot és elégedetten nyugtáztam, hogy nem vesztettem semmit. Véleményem szerint ez az ember nem most halt meg, hanem sokkal korábban.
Néha előfordul olyan eset is, amikor egy művész valami szépet és jót is letett az asztalra és úgy lett öngyilkos. Ilyenkor természetesen ledöbbenek és elgondolkodok, mert ez olyan, mintha a pincer egész este kedvesen, szépen kiszolgálna, majd a végén felkuporodna az asztalra és odaszarna. Egy ilyen eset mindenképp gondolkodásra késztet, hisz nehéz eldönteni, hogy az életműve volt-e hazug, vagy igaz volt, csak az utolsó pillanatban kattant meg valamitől?
Na, a Prodigy énekese nem ez a kategória. Persze most is gondolkodok picit a helyzeten, de inkább a rajongókat próbálom megérteni. Vajon mit láttak ebben az együttesben és ebben az emberben? Valószínűleg hasonló volt a helyzet a Linkin Park énekesével is, bár az ő zenéjük egy adott korszakomban még tetszett is.
Más a helyzet pl. Robin Williams-el, ő is öngyilkos lett, de az életműve egyáltalán nincs összhangban a halálával.

2 megjegyzés:

Muzsi Attila írta...

Gyógyszer vagy kábítószer túladagolás esetén nincs amit mondani, olyan ez mint az örült gyorshajtás, mindenki felel magáért (sajnos ezek sosem gondolkodnak a kollaterális következményekre)...
Viszont az egyedüllét borzasztó is lehet. Nem kimondottan a fizikai magányra értem, hanem amikor ott vagy a családod, ismerőseid, munkatársaid körében, és tulajdonképpen mindenki szarik rád, csak a terméked érdeklik, az nem, hogy ki vagy, mit gondolsz, mit érzel, mit szeretnél... nem tudom, de azt hiszem az ilyen emberek öngyilkossága, mint Robin esetében is, valami ilyesmi lehet.
Nemrég egy iskolás srác itt Déván kiugrott a kilencedikről, senki nem beszélt aztán róla, de akiktől hallottam valamit, a srác érzékeny lélek volt és a családban a szülők talán elváltak.. csak próbáltam megérteni azt az állapotot, amikor egy gyermek rajong a szüleiért, szeretetéből kifolyólag meg akar minden szinten felelni, és akkor kiderül, hogy minden összeomlik alatta. Az a kib...ott érzés, hogy ha ő senkinek nem jelent semmit, az élete mire jó?
Persze, mi ezt könnyen el tudjuk ítélni, hogy az élet értékes és ilyenek, de ne adja az Isten, hogy pár napig rajtunk legyen az nyomasztó magány, ami az öngyilkosokban van.
Szerintem a magány problémáján kell nekünk dolgozni, sajnos az emberiséget úgy lefoglalja ez a kacat gyűjtés, a virtuális létforma, hogy lassan képtelen embertársára figyelni.
Van akinek betelik a pohár...

Intuitív írta...

Az biztos, hogy senki nem lesz öngyilkos ok nélkül és a durva magány könnyen ide vezethet. Mindenki egy kicsit olyan, mint Ady, szeretné ha szeretnék...
A magányt mindenki megtapasztalja valamilyen szinten de egyéb paraméterektől függ, hogy ezt hogyan tudja feldolgozni.
Minden öngyilkosság tragédia és biztos vagyok benne, hogy nem csak az öngyilkos személy az egyedüli felelős, hogy ilyesmire kényszerült. Valószínűleg a környezetében is voltak olyan személyek, akik nem voltak alkalmasak arra, hogy figyeljenek rá és értékeljék. Viszont ez a kérdés is nagyon összetett, mert az illető személy, ha olyan tevékenységet folytat, amivel szar embereket vonz magához, akkor könnyebben kerül egy olyan spirálba, ami lefele húzza. Persze ha valaki eleve olyan családba születik, ahol szinte predesztinálva van "rosszra", akkor ember legyen a talpán, aki abból ki tud szabadulni.
Szóval biztos, hogy Keith vívódása sem volt könnyű és oka volt annak, ami történt.
Én csak arra utaltam, hogy szerintem az életműve összhangban volt a halálával, mivel az évek során olyan világot teremtett maga körül, amilyent a videoklippjeiben is láthatunk: poklot.