2019. március 22., péntek

Placebo

Már régebben is érdekesnek találtam  Placebohatást, de az utóbbi napokban időt is tudtam szakítani az ismereteim elmélyítésére. Az emberek csak legyinteni szoktak rá, hogy á, ez csak placebo, nem igazi gyógyszer. Pedig ez lenne a legigazibb gyógyszer, ha pontosan ismernénk a hatásmechanizmusát és ezt használnánk is a gyógyításban.
Azon a tényen én is meglepődtem, hogy akkor is működik a placebohatás, ha elmondják az embernek, hogy placebot kap. Azt is bizonyították, hogy állatoknál is működik, pl. kutyáknál, ha előtte kondicionálják őket a "rendes" gyógyszerrel.
Úgy döntöttem, hogy ki fogom próbálni a placebot a migrénes fejfájásom megszüntetésére. Szokás szerint szólok az asszonynak, hogy adjon már nekem egy tablettát, mert fáj a fejem. Erre ő ad egy tablettát, amit beveszek és eláll a fejfájásom. Ez a terv. Már várom a következő migrénes rohamot, hogy tudjam kipróbálni a placebot ( ha soha többé nem lesz migrénes rohamom, azt sem bánom :))
A homeopátiát nagyon üldözik a "felvilágosult" emberek, pedig értelmesen használva, szerintem lenne helye az orvoslásban. Hogy nincs benne hatóanyag? És mégis pénzt kérnek érte? Na és... Ha ingyen lenne, akkor biztos nem hatna, mert belénk van égve, hogy olcsó húsnak híg a leve. Az is előnynek számít, hogy köztudottan nincs mellékhatása, így nem képzelünk be magunknak semmi másodlagos hatást.
A modern gyógyszerek hatása is két komponensből áll össze: valódi hatás + placebo hatás. És az a durva, hogy ha megvizsgálnánk a két komponenst, nem biztos, hogy a valódi hatás lenne a nagyobb. Mert ha az ember tudja, hogy az X nevű fájdalomcsillapító neki mindig hat és gyorsan hat, akkor biztosra vehető, hogy esetében a placebohatás jelentős mértékű. Talán ezért történik meg, hogy már 5 perc múlva kezd hatni a gyógyszer, pedig a felszívódáshoz több idő kell. Sok öregasszonyon segítene, ha egy okos, bölcs doktor felírna nekik valami fehér tablettát és az mondaná, hogy ez a legerősebb a piacon és már 5 perc alatt hat.
A rák kapcsán is van egy olyan jelenség, amit spontán remissziónak neveznek. Ez kb. azt jelenti, hogy konvencionális kezelés nélkül a daganat elkezd visszahúzódni és adott esetben teljesen el is tűnik. Az orvosok szerint ez a jelenség nagyon ritka, de ezt csak azért mondják, mert nem tudnak logikusan gondolkodni. Szerintem ez a jelenség nagyon gyakori. Miért mondom ezt én, aki lófaszt sem tudok a rákról?
Tegyük fel 100 beteget kemoval kezelnek és ebből 70 meggyógyul, 30 nem. A 30-ra azt mondják az orvosok, hogy sajnos náluk nem hatott a szer, ezért meghaltak. Eddig tiszta. A 70 túlélőről honnan tudják, hogy náluk hatott a szer? Pontosabban fogalmazva, honnan tudják, hogy esetükben a szer hatott és nem valami más? Ezer más tényező hathatott. Pl. az illető életmódott váltott, átértékelte az életét, másképp táplálkozik, minden nap meditál és vizualizálja, hogy egészséges, esetleg kemo alatt elképzelte, hogy a szer, ami épp belefolyik, teljesen meggyógyítja?
Nem lehet, hogy valami beindította az öngyógyítási folyamatot és a kemo ellenére is meg tudtak gyógyulni? Ha logikusan gondolkodnának, akkor feltennék ezeket a kérdéseket, de a többségük droid vagy nem mer lázadni a rendszer ellen.
Na, ezért mondom, hogy az orvosok becslése a spontán remisszió gyakoriságáról(1:100000-hez) téves.

2 megjegyzés:

Muzsi Attila írta...

Azt vettem észre, hogy a nagyon élni akaró emberek közül többen túlélnek sok nyomorúságot. A kevésbé élni akarók kis dolgokba is belepusztulnak. Sajnos én is olyan vagyok, hogy nem akarok minden áron élni...

Intuitív írta...

Igen, az élni akarás az beindít valamit. Minden áron én sem akarok élni, de belegondoltam, hogy a halált sincs miért várjam, mert az úgy is eljön egyszer.