2019. október 8., kedd

Emlékezés

Lehet, hogy már írtam régebb egy bizony cigánycsaládról, amelyik más, mint a többi. Amióta az eszem tudom, ez a család szegényen, de becsületesen élt. Akárkit megkérdezhetnénk a faluban, mindenki pozitívan nyilatkozna róluk. A családfő, aki maga is egy lapattant cigánytelepről származott, megmutatta, hogy ki lehet törni abból a közegből és nem az uzsoráskodás irányába, hanem a nehéz, de becsületes élet irányába. Azt nem tudom, hogy pontosan kinek az érdeme, hogy ez a család más lett, mint a többi. Talán a feleségnek is köszönhető, hogy a jó úton tartotta a családot, de a család bármelyik tagjáról sugárzott a becsületesség. És ez akkora szó, hogy nem lehet csak úgy elmenni a téma mellett. Mert a cigány közösség 99.9%-áról egészen  másképp vélekedik a falu, mégpedig  úgy, hogy: ha reggel nem, este úgyis cigány.
Ez a család más. Becsületesen dolgoztak a szülők is, a gyerekek is. A lányuk a helyi iskolában jó tanuló volt, elvégezte a gimnáziumot és leérettségizett. És sokkal nehezebb dolga volt, mint egy "fehérnek", mert a közeg, ahonnan ő indult az egy lenézett, megbélyegzett közösség volt. Nyilvánvalóan ez a közösség jogosan volt megbélyegezve, hisz nem beszélhetünk előítéletről, inkább pár száz éves tapasztalatról. Ebből a megbélyegzett közösségből kitörni csak az igazán nagy emberek képesek.
A szomorú az egészben, hogy a családfő pár hete önként vetett véget az életének, ami egy kicsit fáj nekem is. Tudom, hogy beteg volt és nagyon szenvedett, talán orvoshoz sem nagyon akart menni egy megvetett közösség tagjaként, de akkor is kicsit rosszul esett, hogy egy becsületes, munkás  élet után az utolsó száz méteren adta fel a harcot. Ha létezik túlvilág és valamiféle igazság a létben, akkor úgy gondolom, hogy értékelve lesz az az erőfeszítés, amit Ő kifejtett az élete során.



4 megjegyzés:

Muzsi Attila írta...

Sajnálom.
Amit én tapasztaltam intézményesen nevelt cigány gyerekeknél (mert zöme nem is árva, csak beadják a szülők, hogy ne zsörtölődjenek a nyakukon, ha már ingyé felnevelik...), hogy ha el is indulnának egy más úton (habár a cigányság nem úgy látja az integrációt, mint a sápadtarcúak), mihelyt hétvégén hazamennek, vakációra, ünnepekre, ott várja a mega nagy család a mindenféle bajaival és szokásaival együtt. Benne van vasazás (gyárból motorlopás), rablások, stb. Mesélte egy fiú, hogy nincs mit csinálni... ha nem megyek lopni Tata, úgy megvernek, hogy hétfőn kéken-ződen jönnék az intézetbe vissza... Amugyis általában egy szál gatyába viszik vissza hétfőn, hiába volt pénteken felöltözve rendesen. Olyat is láttam, hogy cirkuszolt a cigány, hogy adjanak nekik is valamit, mert tudja ő, mennyi segélyt kapnak minden cigoért. Erre mit lehet mondani?
Tisztelet annak, aki ebből ki akar törni. De ahogy mondod, a hosszú évekből származó szkeptikusság nem is annyira alaptalan...

Intuitív írta...

Hát óriási problémák vannak az integráció terén románia szinten is, de talán Magyarországon még durvább a helyzet. Nemrég láttam egy magyarországi videót ahol tanárt szívatják a "fiatalok". Hát maga a helyzet is durva, de a legdurvább az, hogy csak nagy tehetetlenséget érez mindenki az üggyel kapcsolatban. A politikusok nem merik néven nevezni a problémát, mert akkor választókat veszítenek és mert a liberál világ rájuk száll. Úgy jön le a híradóban, mint egy elszigetelt eset, csak valami neveletlen fiatalok rakoncátlankodnak, de amúgy összességében rend van. De a helyzet az, hogy ez nem egy elszigetelt jelenség, hanem egy mindennapos dolog. A tanár, ha nem egy tyutyimutyi töketlen ember, akkor is kétszer meg kell gondolja, hogy mit mond és mit csinál. Mert filmezik és a verbális vagy fizikai aggresszió nagyon durván büntetve lesz... Az állásának annyi, plusz a kártérítések, büntetések...

S a cigánykodás alatt itt nem is föltétlen a bőrszínt értem, mert van bőven fehér ember is, aki azon a szinten éli mindennapjait és pont úgy viselkedik.

Ha én tanár lennék azt már nem tudtam volna lenyelni, hogy ennyire alázzanak... szerintem két-három ütéssel állást váltottam volna... Ilyeneket mondott a fél osztály, hogy: megb*sztam anyádat.. S hárman közelről is alázták, tegezték, s lökdösték...

Muzsi Attila írta...

Láttam a filmet, el is borzadtam tőle. Én mint tanár azon nyomban felmondtam volna és elmentem volna rakodó munkásnak. Van egy szint, ami alá nem szabad menni. Hogy a gyereket nem köti le az iskola és szenvedés neki, az egy dolog, de a mérhetetlen pofátlanság, gonoszság megengedhetetlen.
Ha ezt úgymond az emberi szabadság jegyében engedik meg, akkor ez is mehet a félreértett dolgok lajstromába mint a félremagyarázott kereszténység.

Én leszenvedtem az iskola minden percét, de soha nem jutott volna eszembe így viselkedni...

A videón történtek ellenpéldájaként felhoznám a fiam osztályát, tizedikes, zömében intézeti gyerekekből áll, múlt évben eljött az egész osztály hozzánk bográcsozni, kicsit aggódtam, mi lesz, de akkora pozitívat csalódtam, mint amekkora vagyok. A vagánykodás abszolúte az egészséges humor szintjén volt, ritka civilizáltan viselkedtek. Viszont volt a fiam kiránduláson ilyenekkel is meg amolyanokkal is, olyan elit gyerekekkel, és azt mondta, hogy ég és föld a különbség, hogy az elitek milyen ocsmányul viselkedtek a csórókkal szemben.
Egyébként a fiam pontosan az elitistaság miatt ment át az informatikai osztályból a turizmusba.

Intuitív írta...

Az elitistaság miatt én is utáltam a gimit. Faluról kerültem be oda, falusi beszéddel és szerénységgel.. Szerencsére volt egy lúzer csoport is, ahova bevettek valamennyire, de végig utáltam minden percét a sulinak.